Informacje dot. sytuacji na pograniczu czesko-polskim

CZECHY. Mobilny zakład i oficjalne kontrole sprzedaży ze straganów.

Jak odnieść sukces podczas kontroli sprzedaży ze straganów (placówek mobilnych) na terenie targowiska lub na targowisku? Niezależnie od tego, czy Twoim miejscem sprzedaży są targi rolne, jarmarki, jarmarki adwentowe, bożonarodzeniowe czy rzemieślnicze, Twoje stoisko handlowe może być przygotowane z wyprzedzeniem do oficjalnych kontroli.

 Źródło: 16.01.2023 | BusinessInfo.cz

 Warto też zaplanować całą pracę mobilnego lokalu, aby sprzedaż stoiska była udana. Rynki od dawna są pachnącym miejscem z mnóstwem pyszności i ciekawych produktów. Ale sprzedawca zawsze musiał spełnić szereg obowiązków. Przegląd podstawowych opisany jest w artykule Placówka mobilna: Jak sprzedawać na stoisku. ( Mobilní provozovna: Jak na stánkový prodej.)

Ale czy w normalnej praktyce wszystkie obowiązki określone przez prawo i porządek rynkowy mogą być w ogóle spełnione? W poniższym artykule podsumowujemy przynajmniej główne punkty, na których należy się skupić. Dobrą wiadomością jest to, że możesz przygotować się na wszystkie z nich z wyprzedzeniem.

Inspekcja placówki mobilnej może być dokonana przez kilka różnych organów

  • Inspektorzy monitorują jakość sprzedaży stoisk z artykułami spożywczymi i

poczęstunkiem

 

  • Nie lekceważ też innych przygotowań do sprzedaży ze straganów

 

  • Starannie kalkuluj koszty prowadzenia placówki mobilnej

 

Plan dla ryn

Ruchomy zakład i urzędowe kontrole sprzedaży na straganach

 Sprzedaż stoisk podlega częstym kontrolom odpowiednich urzędów i organów państwowych. Jeśli chcesz uniknąć zbędnych kar, poznaj wszystkie oficjalne wymagania poszczególnych instytucji i stosuj się do nich.

 Inspekcja placówki mobilnej może pochodzić od kilku różnych organów

 Sprzedawca ma obowiązki informacyjne wobec konsumenta. Produkty muszą być wyraźnie oznaczone pod względem nazwy, składu, daty ważności lub przydatności do spożycia itp. Jeśli sprzedajesz własne domowe produkty, zabierz ze sobą wszystkie certyfikaty na rynek.

Najczęstsze kontrole urzędowe mobilnego zakładu obejmują:

  • Przedstawiciele biura handlowego mogą przyjechać w celu sprawdzenia licencji handlowej lub właściwego oznakowania mobilnego zakładu. Dlatego zawsze miej przy sobie dowód prowadzenia działalności i dowód osobisty.
  • Kontrola z urzędu skarbowego jest najczęściej zainteresowana tym, czy każdy sprzedawany produkt jest oznaczony czytelną i dobrze widoczną ceną. Przydatny może być również przegląd trendów cenowych poszczególnych produktów, czyli po ile były sprzedawane w przeszłości.
  • Pracownicy urzędu gminy mogą przyjść sprawdzić, czy zarządca rynku lub urząd gminy wydał zezwolenie na prowadzenie działalności na danym rynku iw określonym terminie.
  • Czeska Inspekcja Handlowa (ČOI) może kontrolować wszystko, co jest związane z wprowadzaniem produktów na rynek lub ogólnie z handlem detalicznym. Elementem kontroli może być między innymi sprawdzenie oznaczeń i przestrzeganie terminu przydatności do spożycia.

Inne kontrole mogą odbywać się we współpracy z administracją celną Republiki Czeskiej, we współpracy z Międzynarodową Federacją Przemysłu Muzycznego (IFPI), Czeskim Związkiem Antypirackim (ČPÚ) i oczywiście przy pomocy policji Republiki Czeskiej i innych organów nadzorczych.

Podstawowe wymagania dotyczące oznakowania towarów sprzedawanych na targowisku:

  • Jasne oznakowanie produktu
  • Materiał (skład)
  • Pochodzenie (producent)
  • Widoczna cena
  • Data trwałości / przydatności do spożycia
  • itp.

 

Inspektorzy kontrolują jakość stoisk z żywnością i poczęstunkiem

Jeśli sprzedajesz żywność, z pewnością nie unikniesz pewnych specjalistycznych kontroli. Organy państwowe nadzorują jakość, miejsce przechowywania i sprzedaży produktów mięsnych, wędlin i produktów mlecznych. Inspektorzy monitorują wszystko, co może mieć wpływ na zdrowie konsumentów.

  • Państwowa Inspekcja Rolno-Spożywcza (SZPI) kontroluje żywność pochodzenia roślinnego.
  • Państwowa Administracja Weterynaryjna Republiki Czeskiej monitoruje nieprzetworzoną żywność pochodzenia zwierzęcego i jej przechowywanie.
  • Jeśli chcesz sprzedawać poczęstunek w placówce mobilnej, zdobądź wcześniej zaświadczenie z Wojewódzkiej Stacji Higieny i Wojewódzkiego Zarządu Weterynarii.

Ruchoma placówka ze sklepem spożywczym musi być odpowiednio zaprojektowana i wykonana. Prawdopodobnie stanowisko mobilne będzie musiało posiadać sprzęt do mycia i czyszczenia narzędzi pracy z zapasem bieżącej wody pitnej zimnej lub ciepłej. Może być konieczne zainstalowanie urządzeń chłodniczych, urządzeń do obróbki cieplnej i przechowywania żywności itp.

Bez czego zwykle nie możesz się obejść, sprzedając jedzenie w mobilnym lokalu:

  • Lodówka / zamrażarka / chłodziarka
  • Zestaw myjący ze zlewozmywakiem ze stali nierdzewnej
  • Zbiornik na wodę, pompa
  • Bojler elektryczny do podgrzewania wody
  • Pudełka do przechowywania, pojemniki na składniki
  • Kosze na śmieci
  • itp.

 

Niewłaściwe przechowywanie i przetwarzanie nie może prowadzić do zanieczyszczenia sprzedawanej żywności i napojów. Dotykanie nieopakowanej żywności tylko za pomocą odpowiednich przyborów lub rękawiczek powinno być dziś oczywistością.

Dalsze przydatne informacje można znaleźć np. w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie wymagań higienicznych dla usług gastronomicznych oraz zasad higieny osobistej i higienicznej. (Vyhláška Ministerstva zdravotnictví o hygienických požadavcích na stravovací služby a o zásadách osobní a provozní hygieny.)

Nie lekceważ też innych przygotowań do sprzedaży ze straganu

Na pierwszy rzut oka sprzedaże straganowe mogą – zwłaszcza jeśli masz odpowiedni asortyment – ​​wydawać się romantyczne, modne, po prostu atrakcyjne. Jednak przy złym planowaniu może łatwo przerodzić się w nieprzyjemne doświadczenie. W porównaniu ze sprzedażą w lokalu stacjonarnym sprzedaż straganowa to specyficzna dyscyplina, do której trzeba się dobrze przygotować. Placówka mobilna ma swoje wymagania.

Na przykład zmienna pogoda, przed którą nigdy nie można całkowicie się ukryć prowadząc mobilny lokal. Z pewnością istnieje różnica między namiotem sprzedaży tekstyliów, drewnianym stojakiem, a nawet sprzedażą z okna jadącego samochodu. Ale to nigdy nie będzie zwykły zakład. Jeśli zamierzasz cały dzień przebywać na wietrze, w zimną lub deszczową pogodę, musisz dowiedzieć się, jak nie wyziębić się. I odwrotnie latem. Podczas jesiennej wyprzedaży straganiarze zajmują się wieczornym oświetleniem swojego mobilnego lokalu i szeregiem podobnych niecodziennych rzeczy.

Zamierzasz sprzedawać z przyczepy mobilnej? O czym się czasem zapomina:

  • Czy przyczepa posiada ważny przegląd techniczny?
  • Istnieje zewnętrzne gniazdo do podłączenia do gniazdka elektrycznego. sieć (230 V)?
  • Czy masz uporządkowaną instalację elektryczną lub sprawny i wystarczająco długi  przedłużacz?  itp.

Musisz także zdecydować, kto zapewni działanie placówki mobilnej. Czy będziesz mieć partnera? Jeśli nie, czy możesz samodzielnie prowadzić stoisko w dłuższej perspektywie? A co jeśli masz partnera, ale on nagle zachoruje? Jak poradzisz sobie z jedzeniem lub toaletą? Czy potrafisz samodzielnie otworzyć stoisko wcześnie rano, uruchomić je przez cały dzień, a na koniec dnia złożyć wszystko z powrotem? Kto dostarczy Ci nowy towar?

Pomyśl także o tym, gdzie będziesz trzymać gotówkę. Przygotuj się na to, że będziesz potrzebować wystarczającej ilości reszty, aby zwrócić kupującemu. Klienci będą zadowoleni, jeśli zdecydujesz się również na terminal do płatności bezgotówkowych. Musisz jednak mieć pewność, że terminal będzie cały czas naładowany lub zdecydować, gdzie go doładujesz.

Starannie przelicz koszty prowadzenia placówki mobilnej

Dobrze przelicz wszystkie koszty. Zakup straganu może łatwo połknąć znaczną część zysku. Czy będziesz zarabiać wystarczająco dużo pieniędzy na swojej firmie mobilnej, aby nie tylko przynosić zyski co miesiąc, ale także zbudować wystarczającą poduszkę finansową na wypadek, gdy targowiska rolne i inne podobne wydarzenia są w większości nieczynne? Jeśli nie, jaki jest twój plan „B”?

Jeśli to możliwe, nie polegaj wyłącznie na sprzedaży towarów z mobilnego zakładu. Urozmaicać. Jeśli to możliwe, szukaj innych kanałów biznesowych, aby nie być zależnym tylko od sprzedaży ze straganu.

Copyright © 2024 Sudecka Izba Przemysłowo Handlowa w Swidnicy

Design by Graff